Billy goes BAM: 8 marketingtrends voor 2023

Marketing evolueert razendsnel. Billycom volgt de tendensen op de voet en is steeds op zoek naar de nieuwste marketingtrends voor 2023. Geen betere plaats om bij te leren, dan op het BAM Marketing Congress! Samen met meer dan duizend marketing-, sales- en communicatieprofessionals trokken we begin december naar de BRUSSELS GATE, klaar voor een stevige marketing deep dive. De learnings? Verrassend verrijkend. Billycom kwam, zag en capteerde 8 marketingtips die we graag met je delen. Read on!

BAM wat? 

BAM staat voor Belgian Association of Marketing en organiseert jaarlijks een toonaangevend marketingcongres voor én door marketingexperts. Concreet? Twee dagen, vier podia, 1350 bezoekers en meer dan 70 inspirerende keynote speakers die inzoomen op de marketingtrends van het moment. Top dat af met een hippe catering, goede Nespresso-koffie (we like!) en een afterparty met Buscemi en je hebt hét marketingevent van het jaar. Sounds good!

Met ‘embrace uncertainty’ als slogan, stond het congres dit jaar in thema van marketing in onzekere tijden. Hoe communiceer je met impact wanneer alles op losse schroeven staat? Welke kansen biedt creativiteit? Dit zijn onze key learnings!

Embrace uncertainty: 8 marketingtrends voor 2023 

1 | Focus starts by doing one thing really well

Je schrijft ijverig blogs, danst op TikTok en schudt tussendoor enkele Facebookposts uit je mouw. Wacht, stop. Is meer altijd beter? Joe Pulizzi, enterpreneur en contentmarketingexpert, claimt van niet. In plaats van alles een beetje te doen, richt je je pijlen best op één channel dat perfect bij je brand past. Een out of the box Instagramaccount, een must-read nieuwsbrief, een expertiseblog, … Zet al jouw jokers in op 1 of maximum 2 kanalen. Hoe meer focus, hoe sneller je opgepikt en opgemerkt wordt als dé expert.

2 | Social media is rented land

Instagram, Facebook of LinkedIn zijn fantastische kanalen om te connecteren met je volgers. Maar vergis je niet: socialemediaplatformen bepalen hun eigen spelregels. Wijzigingen in het algoritme heb je niet in de hand en sommige netwerken, zoals Google+, worden zonder pardon offline gehaald. Heel jammer natuurlijk als je net op dit platform jouw community hebt uitgebouwd. Hoe kan je de controle behouden? Bouw je content en volgers op via platformen die je zelf beheert, met een eigen blogkanaal of via e-mailmarketing. Worden nieuwsbrieven dan nog wel gelezen? Sure! Maar dan moeten ze inhoudelijk wel van topkwaliteit zijn!

3 | Als niets nog zeker is … denk dan creatief!   

Een epidemie, energiecrisis, oorlog, inflatie, ... De voorbije jaren waren allesbehalve een walk in the park. En toch hoeft onzekerheid geen rem te betekenen, integendeel! TikTok zag het levenslicht pal in de coronacrisis en is sindsdien koploper in brand creativity. Is TikTok enkel voor dansende tieners? Not anymore! Reviews, challenges, pranks, takeovers, … TikTok draait om serendipity, het toevallig ontdekken van nieuwe content. Zolang het maar authentiek en niet te afgeborsteld is. Wordt TikTok de nieuwe search engine van de toekomst? Het zou zo maar eens kunnen ...

4 | The super power of a brand lies in its core purpose

Hoe reageer jij als bedrijf op changes en challenges? Vechten of vluchten? Volgens Sara Riis-Carstensen, voormalig global brand director van Lego, ligt de oplossing dichter dan je denkt. Want als je merk een sterke core purpose heeft, kan je impact maken. Dat ondervond Lego toen hun gloednieuwe productlijn 'Lego Friends' in 2012 het mikpunt van controverse werd. Te genderstereotiep, luidde de publieke opinie. Lego greep de kritiek aan om haar volledige collectie genderinclusief te maken. En ze gingen nog een stap verder. Samen met Unicef werkten ze recent een draaiboek uit om diversiteit en inclusiviteit in reclame te promoten. Daarmee zet Lego haar core purpose extra kracht bij: de bouwers van morgen inspireren en ontwikkelen. 

5 | Er is een nieuwe leerling in de marketingklas: meet & greet AI

Artificiële intelligentie in marketing? Jawel, hippe buzzwoorden als big data, machine learning en slimme chatbots kwamen als een rode draad terug in heel wat keynotes. AI wordt ingezet om onze marketing slimmer te maken. We kunnen onze boodschappen gerichter en vooral persoonlijker sturen. Met AI kan je klantengedrag voorspellen en je audience segmenteren en lokaliseren. Door middel van data en algoritmes kan de customer journey verbeterd worden. AI vervangt zelfs de grafisch designer, video-expert én copywriter. Kan AI de marketeer van vlees en bloed vervangen? Daarover was iedereen het eens. Laten we AI omarmen, maar voor een onderbouwde marketingstrategie of een creatieve campagne vertrouw je best op echte mensen. 

6 | Sustainability. Wellbeing. Happiness. 

Worden we overspoeld door AI en big data? Dan is er meteen een tegenbeweging om bedrijven neer te zetten als 'waardegedreven' ondernemingen. Aandacht voor je mensen op de werkvloer zodat ze kunnen excelleren in hun job. Aandacht voor wellbeing, de natuur, de planeet, ... Niet alleen in woorden, maar ook in daden. Krist Pauwels van Choco.coop pleit voor een transitie van een 'sensation to a sensitive economy' waarbij je 1-op-1 echte relaties opbouwt met je partners en klanten. Dit kan zowel online als offline. Sylvia Garcia, Global Marketing Director van Coca-Cola, pionierde met haar internationaal onderzoek naar de ultieme feel good factor en de uitbouw van een Happiness Institute. Haar slogan? "Happiness is a competitive advantage". Check!

7 | Video is hot hot hot in contentmarketing

We zijn nog lang niet uitgekeken op videomarketing. Zoveel is duidelijk. In 2023 neemt video nog meer de bovenhand in marketingland met vijf trends. 

#1 Customer testimonials: een klant voor de lens verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Niemand die beter over je USP's kan vertellen dan je klanten. Right? 

#2 Gepersonaliseerde videomailing: iemand die persoonlijk wordt aangesproken in een video is meer geneigd om die uit te kijken. Geen betere manier om ervoor te zorgen dat je mails écht worden gelezen, euhm, bekeken.

#3 Video product center: van reviewvideo's naar demo's tot FAQ-video's, laat je klanten op verschillende manieren kennismaken met je aanbod in een video product center.

#4 Event video's: maximaliseer de beleving van je event met teasers, backstagevideo's, livestreams, aftermovies, ... Het wordt een feestje om nooit te vergeten!

#5 Video storytelling: tijd om even in te zoomen op je merkverhaal. Letterlijk. Op zich is storytelling niet zo nieuw in marketing, maar video wordt meer dan ooit het medium om je klanten te intrigeren en te engageren.

Moet er nog iemand overtuigd worden van de kracht van video? Wij zijn alvast fan!

8 | Laat de controlefreak in je los...

Als slotnoot vertelde special guest Average Rob een authentiek – en bijzonder grappig – verhaal over zijn carrière als influencer. Wat ons bijbleef was zijn getuigenis over de collab met Nivea. Een merk dat doorgaans bekendstaat voor high-level reclamespots met internationale sportvedetten. Gewapend met een stokpaard, een roze bolletjestrui en een flinke dosis lef bewees Average Rob dat het ook anders kan. Moraal van het verhaal? Wie echt wil opvallen, moet vol inzetten op creativiteit en vooral heel veel authenticiteit. Er is zoveel meer ruimte om buiten de lijntjes te kleuren, dan mooi binnen de lijntjes van je brand guide te blijven. Let it go!


Het Billy-team gaat alvast aan de slag om al deze marketingtrends toe te passen op de communicatie- en marketingstrategieën die we uitwerken voor onze klanten. Heb je zelf vragen of kan je extra ondersteuning gebruiken? Wij horen het graag!

Billy goes BAM: 8 marketingtrends voor 2023

Billy Babbel 22.0 | Ondernemen is high energy!

Bloovi, dé nieuwswebsite voor de digitale sector, nodigde Petra uit voor een interview. Het werd een boeiende babbel over business, investeringen, dromen, high heels en high energy ... Lees even mee!

Lees meer

Billy Babbel 21.0 | Billy met Bloovi in Dubai

Met 100 Belgische ondernemers naar de wereldtentoonstelling in Dubai? Count me in! Expo Dubai 2020, Burj Khalifa, jeepsafari in de woestijn, friet met stoofvlees, ... Een undercover verslag van Billy voor Bloovi.

Lees meer

Billy Blog 23.0 | Employer branding: 6 inspirerende tips

Er prijken tal van vacatures op je website, maar de verwachte reacties blijven uit? Met sterke employer branding zet je jouw werkgeversmerk kracht bij! In een artikel voor Bossy Magazine deelt Petra enkele praktische tips.

Lees meer

Billy Babbel 20.0 | Time to shine

Exclusief: Petra heeft voor Billycom al meer dan 500 ondernemers geïnterviewd, maar deze keer beantwoordt ze zelf de vragen voor Bossy Magazine. In het nieuwste Time Issue benadrukt onze Billy-boss waarom het precies nu 'time to shine' is als onderneemster.

Lees meer

Billy Blog 22.0 | 4 voorbeelden van sterke personal branding

Als ondernemer ben je achter de schermen in de weer om je business te doen groeien. Maar af en toe uit de schaduw treden, is minstens even belangrijk. Wij zetten 4 zaakvoerders stevig in de markt met ijzersterke copy.

Lees meer

Billy Babbel 19.0 | Een dag in het leven van Anouk

Leads bellen, offertes opstellen, opdrachten inplannen, facturen uitsturen … Projectmanager Anouk combineert een boeiende job met een schattige peuter én een Duitse herder. Een exclusieve kijk in haar werkdag!

Lees meer

Billy Babbel 18.0 | In bad met Billy ...

We zitten allemaal in hetzelfde bad. Een veel te lauw bad, gevuld met veel te kleine coronabubbels. We lopen (of wandelen!) deze race samen, zonder dat de finish in zicht is. Het lukt wel, meestal toch ...

Lees meer

Billy Blog 21.0 | Ontdek de Billy-studio

De Billy-studio in Heverlee knettert en knispert. Cosy corners, professioneel bureaumateriaal, handige flipchart, hippe planten, high-end smart-tv ... Alles om je videoverhaal stevig vorm te geven. Take a look!

Lees meer

Billy Babbel 17.0 | Een dag in het leven van Ellen

Eerlijk toegegeven, een werkdag in volle lockdown valt niet te vergelijken met wat we in normale tijden gewend zijn. Maar Billy Ellen bewijst dat ze ook in een kleine wereld inspiratie en ritme vindt. Crisis brengt creativiteit! Volg hier haar werkdag in coronatijden.

Lees meer

Billy Babbel 16.0 | Corona confessions

Verplicht telewerken tijdens de lockdown? De Billy’s organiseerden zich voorbeeldig virtueel. Maar achter de schermen ging het er soms helemaal anders aan toe ... Enkele corona confessions van het Billy-team!

Lees meer

Billy Blog 20.0 | Van codes naar content: 4 straffe IT-projecten uit Billycoms contentstudio

Jouw bedrijf bruist van expertise en is 100% mee met de digitale golf! Maar spreekt je doelpubliek dezelfde (digi)taal? Door helder te communiceren, bereik je niet alleen meer klanten, maar blijft je boodschap ook beter hangen. Enkele voorbeelden à la Billycom? Die vind je hier!

Lees meer

Billy Blog 19.0 | Creatieve schrijfprojecten in coronatijden

Creative copywriting vanuit onze home office? Tijdens de coronaperiode schreef Billycom tal van blogs, e-books, flyers en socialmediaposts. Check it out!

Lees meer

Billy Blog 18.0 | Wat is employer branding?

In de war for talent is het als bedrijf niet evident om het juiste profiel aan te trekken én te behouden. Straf talent strikken? Je bedrijfsidentiteit boosten? Employer branding versterkt je positie als werkgever, zowel binnen je team als in de zoektocht naar nieuwe kandidaten. Get started!

Lees meer

Billy Blog 17.0 | 5 tips om talent aan te trekken

De juiste sollicitanten die spontaan bij jou aankloppen? Geschikte profielen die zich helemaal herkennen in je merk en bedrijfscultuur? Dat kan ... als je employer branding op punt staat. Met deze 5 tips trek jij moeiteloos de juiste talenten aan.

Lees meer

Billy Babbel 15.0 | Passion driven of process driven?

Wat hebben verjaardagskaarsjes, een nietjesmachine, timetracking, mutsen en Ibiza met elkaar gemeen? Het pittige relaas van 5 jaar Billycom.

Lees meer

Billy Blog 16.0 | Copywriting in coronatijden

SEO copywriting vanuit onze home office? Bring it on! Tijdens de coronaperiode realiseerde Billycom verfrissende webcopy voor diverse klanten en sectoren. Start!

Lees meer

Billy Babbel 14.0 | Online teambuilding deluxe!

Online is the new normal. We zoomen alsof we nooit iets anders gedaan hebben. We slacken de hele dag door om elkaar op de hoogte te houden. We bellen, mailen, schrijven én netwerken vanuit onze home offices. Hard work? YES! Hard play? NO! En dus haalde ik alles uit de virtuele kast voor onze allereerste online teambuilding deluxe.

Lees meer

Billy Babbel 13.0 | Een dag in het leven van Tim

There’s a new kid in town! We waren dan ook erg nieuwsgierig naar de gewoonten en gebruiken van onze nieuwe Billy Tim. Draagt hij pantoffels op kantoor? Drinkt hij Fristi tijdens de lunch? Neemt hij de krant mee naar de wc? Hij gaf ons alvast een sneak peek van een doorsnee dag bij Billycom.

Lees meer

Billy Blog 15.0 | Business op blote voeten

Communiceren tijdens quarantaine? Niet evident, maar een must! Petra gunt je een blik achter de schermen van haar home office en vertelt je precies hoe je als bedrijf on top of things blijft gedurende de coronacrisis.

Lees meer

Billy Blog 14.0 | Positief plan in coronatijden

Alhoewel onze pennen virusvrij zijn, heeft het coronavirus ook z'n effect op de business van Billycom. De gaten in onze agenda creatief invullen met eigen copy? Yep, zo zijn we dan! Hoe cool zou het zijn als we nu onze wilde droom najagen en een magazine in elkaar boksen? Zo gezegd, zo gedaan!

Lees meer

Billy Babbel 12.0 | Stagiaire Hilke aan Billy-boord

Ze kwam, ze schreef en ze overwon! Onze stagiaire Hilke Van Nuffelen heeft enkele weken meegedraaid in het Billy-team en maakte indruk met haar schrijftalent. Ook tijdens de coronacrisis bleef ze veilig en virusvrij om ons te ondersteunen. Lees hier haar 'stageverslag'.

Lees meer

Billy Babbel 11.0 | De favoriete lectuur van de Billy's

Als copywriters zijn wij trouwe lezers en kunnen wij ons volledig verliezen in een goed boek. Maar daar blijft het niet bij. Ontdek hier onze guilty reading pleasure.

Lees meer

Billy Blog 13.0 | Een zeemzoete liefdesbrief schrijven doe je zo

Niets zo romantisch als een liefdesbrief schrijven. Heerlijk old school! Krijg je de vlinders maar moeilijk op papier gevat? Voor één keer geeft Billycom geen professionele, maar relationele schrijftips.

Lees meer

Billy Babbel 10.0 | Mindful business

Ik ben een meesterplanner. Ik eet to-dolijstjes voor ontbijt, lunch en diner. Het is zaterdagochtend en mijn meesterbrein heeft een plannetje ...

Lees meer

Billy Blog 12.0 | Een zondagochtend bij Billycom

Ondernemers Myriam Laporte en Walter Vanhese sloegen de handen in elkaar, scanden hun netwerk en organiseerden Business Builders for Beauty, Wellness & Hair op zondag 17 november. Een workshop die beautyexperts een duwtje in de rug geeft. Of Billycom copytips wou delen? Natuurlijk!

Lees meer

Billy Blog 11.0 | Billycom schrijft vacatures met impact

Als bedrijf is het niet eenvoudig om nieuwe collega's aan te werven. Hoe kan je mensen overtuigen dat jouw onderneming dé geschikte werkplek is? Door je storytelling door te trekken in je vacature!

Lees meer

Billy Babbel 9.0 | Het verhaal achter onze nieuwe branding

Dinsdag 1 oktober 2019 om 9 uur. Met een gezonde dosis spanning drukten we op de publiceerknop. De nieuwe Billy-branding wordt de wijde wereld ingestuurd. Billycom 2.0 is ready for take-off!

Lees meer

Billy Babbel 8.0 | Wat hebben een jurist en een copywriter gemeenschappelijk?

Ongepland, een tikkeltje tricky, en behoorlijk wat zin voor avontuur: na bijna acht jaar met mijn neus in de wetboeken koos ik voor een job als copywriter. Spannend? Absoluut! Met een waterdicht gameplan en mijn ogen op de horizon kruiste mijn pad dat van Billycom.

Lees meer

Billy Blog 10.0 | 4 eenvoudige tips voor meer leads

Meer leads generen? Je hoeft er geen technische kunsten voor uit te halen! Met deze vier eenvoudige teksttips tover je je websiteleads in no time om naar conversies.

Lees meer

Billy Babbel 7.0 | Billy’s out of office

Een teambuilding met de Billy’s, dat is veel girl power, een flinke dosis creativiteit, een streepje glamour & glitter en een badass attitude. Lees even mee…

Lees meer

Billy Blog 9.0 | Juf Billy in actie

Of we een 4-delige lessenreeks wilden geven over copywriting en content marketing voor een selecte groep UNIZO ondernemers? We waren meteen enthousiast en goten onze expertise in een strak lesprogramma.

Lees meer

Billy Babbel 6.0 | Ben ik verslaafd?

Is een verslaving een verslaving wanneer je er handig gebruik van maakt op je job? No worries! Ik verstop géén gin in mijn bureaulade bij Billycom. (Al ben ik stiekem benieuwd welke schrijfsels dat zou opleveren.)

Lees meer

Billy Babbel 5.0 | Learnings na 2 maanden bij Billycom

Mijn eerste 2 maanden als Billy kort samengevat? Veel koffie, blogs over fluweel behangpapier, nieuwsbrieven over basketbal en enkele belangrijke Billy-lessen...

Lees meer

So Billy 1.0 | Onze zeemzoete nieuwjaarsbrief

We wensen jou een jaar waarin je onderneming bloeit als nooit tevoren, waarin je fris en fruitig opstaat bij elk ochtendgloren. Een jaar waarin je niet enkel aan jouw conditie werkt, maar ook de positie van jouw bedrijf versterkt.

Lees meer

Billy Blog 8.0 | Zin in een WAT-relatie?

Om met Billycom te werken, hoef je (gelukkig) niet links of rechts te swipen voor een ideale match. Een WAT-relatie staat voor Working Apart Together, omdat het fijn is om met jou als vaste klant te werken. Our secret 'date' starts here...

Lees meer

Billy Blog 7.0 | Anonieme ondernemers

Wil jij als ondernemer niet langer anoniem blijven? Lees hier echte cases van echte klanten.

Lees meer

Billy Blog 6.0 │ Zuurstof in de zomer

Na een jaar van rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan is het tijd om nieuwe zuurstof te tanken.

Lees meer

Billy Blog 5.0 | Meer klanten door sterke teksten

Wil jij als ondernemer meer kliks, likes, shares en leads binnenhalen? 3 gouden tips om je nieuwe en trouwe klanten nieuwsgierig te maken…

Lees meer

Billy Babbel 4.0 | Mijn eerste Billy jaar en zoveel gekke plannen en stiekeme dromen later...

Welke checks heb jij het afgelopen jaar afgevinkt op jouw bucketlist?

Lees meer

Billy Babbel 3.0 | Mijn eerste keer...

En ie-de-reen verklaarde me een beetje gek...

Lees meer

Billy Babbel 2.0 | Later als ik groot ben…

Je bent nooit te oud om grote meisjesdromen te realiseren...

Lees meer

Billy Babbel 1.0 | Burgertrutje

Die dag was ik in de Colruyt en gebeurde er dit...

Lees meer

Billy Blog 4.0 | Zelf jouw website schrijven?

Zelf een website schrijven die interessant is voor jouw prospects én voor Google? Start met een goede voorbereiding en deze 10 tips van ervaren copywriters.

Lees meer

Billy Blog 3.0 | De web-reflex

Googelen is voor 95% van de mensen een tweede natuur geworden. Dat is de realiteit. Daarom is het noodzakelijk om je aanwezigheid op het ‘world wide web’ te verzorgen. Hoe zit het met jouw web-reflex?

Lees meer

Billy Blog 2.0 | Blue in business

Hoe vind je als startende ondernemer nieuwe klanten? Billycom testte verschillende formules uit van recepties tot ontbijtsessies, van Voka tot Sofia, van BNI tot het Officenter. In januari scoorde Billycom net geen 100 naamkaartjes. Mooi, maar hoeveel leads heeft dit concreet opgebracht?

Lees meer

Billy Blog 1.0 | Welkom!

Mijn website is een maand online, dus hoog tijd voor de volgende stap: de lancering van mijn Billy Blog. Ik schrijf graag, vooral in mijn hoofd. Aangezien de iBrain nog niet ontwikkeld is, schrijf ik mijn hersenspinsels hier neer om ze te delen met mijn Billy Fans.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x