Billy Blog 2.0 | Blue in business

Hoe vind je als startende ondernemer nieuwe klanten? Billycom testte verschillende formules uit van recepties tot ontbijtsessies, van Voka tot Sofia, van BNI tot het Officenter. In januari scoorde Billycom net geen 100 naamkaartjes. Mooi, maar hoeveel leads heeft dit concreet opgebracht?

BUSINESS TUSSEN HAPJES EN TAPJES

Netwerken met bubbels en babbels. Dat is voor deze Billy Woman een ideale combinatie, dus geheel vrijwillig heb ik me in januari aangemeld op enkele nieuwjaarsrecepties. De nieuwjaarsdrink van VOKA was de eerste in rij. Best spannend omdat ik absoluut geen idee had of ik als nieuweling aansluiting zou vinden in deze grote poule van ondernemers. Het was inderdaad opvallend dat veel aanwezigen elkaar kenden en er gepraat werd in een gezellige ons-kent-ons-sfeer. Gelukkig werd ik opgepikt door een bevriende vriendin die me introduceerde bij enkele van haar zakenrelaties en mijn avond was vertrokken. Het werd een gezellige avond met informele babbels over Billy en business.

Scoring: 5 kaartjes uitgedeeld, 5 kaartjes ontvangen, 1 lead


BREAKFAST & BUSINESS@BNI

Billycom heeft de meeste naamkaartjes uitgedeeld én ontvangen tijdens 2 ochtendlijke BNI-meetings. BNI staat voor Business Network International en heeft verspreid over 62 landen zo’n 185.000 leden. Billycom was ‘bezoeker’ in Chapter Diegem en in Chapter Leuven Artois. Telkens rolde ik om 5u30 uit m’n bed om mij fris en monter aan te melden om 6u30 (en even meegeven dat ik echt geen ochtendmens ben!?). Na een korte meet & greet met sterke koffie en een croissant werd de vergadering stipt om 7 uur gestart. Alle aanwezigen stelden zich voor in 45 seconden. Kort maar krachtig. Voor mezelf was het een ultieme test om mijn ‘elevator pitch’ op punt te krijgen en in 45 seconden Billycom te presenteren. Gelukt! Na de voorstellingsronde werden er warme aanbevelingen en leads uitgewisseld en tot mijn grote verbazing rolde ik als vanzelf mee in het BNI-netwerk. Om 9 uur zat ik terug op mijn kantoor met telkens een 30 à 40 nieuwe naamkaartjes en enkele zeer concrete leads. Van een power-netwerk gesproken!

Scoring: 70 kaartjes uitgedeeld, 70 kaartjes ontvangen, 4 leads


SOFIA VOOR VROUWELIJKE ONDERNEMERS

Billycom heeft zich ook aangesloten bij SOFIA, een mentor- en netwerkprogramma voor vrouwelijke ondernemers. Tijdens de maandelijkse meetings wordt er gewerkt rond uiteenlopende thema’s zoals ‘hoe maak ik een business plan’, ‘hoe spreken voor een publiek’, enz. Heel praktisch en to the point met oefeningen en workshops. Opvallend, deze vrouwelijke ondernemers zijn zeer gedreven, rechtdoorzee en willen vooral van elkaar leren. Er is ook tijd om te netwerken uiteraard, maar misschien is dit niet meteen prioriteit nummer 1. Voor een vliegende starter als Billycom is de business ondersteuning met de tips & tricks van de andere Sofia-dames en mentoren wel enorm kostbaar.

Scoring: 15 kaartjes uitgedeeld, 15 kaartjes ontvangen, 1 lead


OFFICENTER, EEN KANTOOR MET EEN PLUS

Het lijkt misschien banaal, maar de keuze om mijn kantoor te vestigen in het Officenter in Haasrode heeft een enorme impact gehad op mijn business. Het Officenter huisvest startende ondernemers en kleine bedrijfjes en zet op alle mogelijke manieren in om te netwerken: morning coffees, after work drinks en zelfs een ‘samen sporten, samen fit’ programma. Je leert andere (startende) bedrijven kennen aan de keukentafel en in no time kan je partnerships en samenwerkingen opzetten. Ook de service en omkadering is zeer professioneel en er hangt bakken energie in de lucht. Een kantoor in het Officenter is een investering, akkoord, maar voor Billycom alvast een rendabele investering.

Scoring: 10 kaartjes uitgedeeld, 10 kaartjes ontvangen, 1 partnership (!), 3 leads


WAT HEEFT BILLY GELEERD VAN DIT EXPERIMENT?

MIJN 5 NETWERKTIPS:

  1. Kom buiten!
    Het vraagt uiteraard de nodige inspanningen en tijd om deel te nemen aan recepties en netwerkmeetings, maar het loont wel!
  2. Oefen je elevator pitch!
    Zelfs op een familiefeest of een informele drink krijg je de vraag: "wat doet jouw bedrijf?" Zorg dat je gevat kan antwoorden en in 2 zinnen kan uitleggen wat je precies doet.
  3. Kiezen is niet verliezen!
    Zoek uit waar jouw potentiële klanten rondlopen en welke netwerkorganisaties aansluiten bij jouw business.
  4. Zorg voor een attractief profiel en dito website!
    Na een eerste kennismaking is het een reflex om even de website of Linkedin te checken. Zorg dat dit in orde is.
  5. Bovenal wees jezelf!
    Bij netwerkgesprekken is het cruciaal om jezelf en je bedrijf op een authentieke manier voor te stellen. Op die manier ga je veel sneller resoneren met de juiste klanten en dat is exact wat je wil: de juiste klanten aantrekken voor jouw business.

SUCCES!

Wil je hierop reageren? Stuur een mailtje naar petra.meeus@billycom.be

Start to work with Billycom