Billy Blog 3.0 | De web-reflex

Op een schaal van 1 tot 10, hoe tevreden ben jij over je website? Ik zou ze moeten tellen, maar de mensen die bij het geven van hun businesskaartje fijntjes vermelden dat ik best niet naar hun website kijk wegens verouderd of niet up-to-date… het zijn er verbazend veel. Dat is jammer in een tijd van digitale media en Google-reuzen waarin iedereen een natuurlijke web-reflex heeft ontwikkeld.

Pijnpunt #1: we hebben bij onze opstart snel iets in elkaar gebokst en er nooit meer naar gekeken.

Googelen is voor 95% van de mensen een tweede natuur geworden. Dat is de realiteit. Daarom is het noodzakelijk om jouw aanwezigheid op het ‘world wide web’ te verzorgen. Er zijn verschillende parameters die meespelen voor een goede website: een inhoudelijk sterk en authentiek verhaal (producten, diensten, expertises, USP’s, team,…) gecombineerd met de juiste zoekwoorden (SEO optimalisatie) en een technisch platform dat afgestemd is op mobiele applicaties (responsief).

ACTIE: Neem 10 minuutjes de tijd en lees de teksten die nu op jouw website staan. Is alle info nog correct? Zijn jouw diensten/producten/expertises nog up-to-date? Bevat jouw website de juiste zoekwoorden? Is jouw site responsief? Wanneer het antwoord neen is, dan is het hoog tijd voor actie!

Pijnpunt #2: we hebben het veel te druk en dus geen tijd om ook nog met de website bezig te zijn.

Akkoord, het takenpakket van een ondernemer geraakt niet op een A4’tje. Hierdoor sneuvelt alles wat met de website, sociale media of communicatie te maken heeft vaak als eerste op het to do-lijstje. De wil en de goede intenties zijn er ongetwijfeld wel, maar wanneer er in een onderneming geen specifieke communicatiefunctie is, komt het op iemand z’n agenda (of op je eigen agenda) en is er vaak een gebrek aan tijd en inspiratie.

ACTIE: Vraag je werknemers, je partner of vrienden om jouw website even kritisch te bekijken. Of begin van scratch en organiseer een brainstorm tijdens de lunch: wie is je doelgroep, welke expertises heb je in huis, wat zijn je sterke punten en hoe kan je de website persoonlijk maken (team, testimonials, nieuws, blogs…). Inplannen maar!

Pijnpunt #3: we kunnen zelf niets veranderen aan de site, voor elke aanpassing moeten we de webmaster inschakelen.

Dit is jammer, want jouw website is uiteraard geen statische folder. Het is een ‘work in progress’. Jouw firma evolueert, je krijgt nieuwe producten of diensten, je verzamelt testimonials en misschien zijn er wel accentverschuivingen in jouw business die zeker het vermelden waard zijn op jouw website. Wanneer je voor elke kleine of grote aanpassing je webmaster moet inschakelen, verlies je niet alleen veel tijd maar kost het ook meer moeite.

ACTIE: Bespreek met jouw webmaster of je kan omschakelen naar een website met een CMS-platform (Content Management Systeem). Wanneer je zelf teksten kan aanpassen en nieuwsberichten of blogs kan toevoegen, geeft dit een enorme vrijheid. Momenteel zijn er heel wat betrouwbare en flexibele web-platformen op de markt die helemaal niet duur zijn en zeer gebruiksvriendelijk.

Pijnpunt #4: we vinden het echt heel moeilijk om zelf onze teksten te schrijven. We krijgen geen letter op papier.

Dit is zo herkenbaar en ik hoor dit heel vaak. Dat komt omdat veel ondernemers in hun ‘bedrijfs-bubbel’ zitten en te technisch denken. Ze denken vanuit het standpunt van de onderneming en niet vanuit het standpunt van de web-bezoeker. Bovendien babbelt een Word-document niet terug. Het is makkelijker om een verhaal te vertellen aan iemand, dan het neer te schrijven in ‘definitieve’ woorden. Het is zoeken naar een evenwicht tussen zakelijk en vloeiend, tussen informeren en inspireren.

ACTIE: Beantwoord een aantal standaard vragen zoals; Hoe is je firma gestart/gegroeid? Wie zijn je ideale klanten (doelgroep, regio, omzet)? Welke services/producten moeten op jouw website komen? Volgens welke principes/waarden werk je? En waarom moeten ze je bellen? Nog makkelijker wordt het wanneer je deze vragen overloopt met iemand die weinig of niets met jouw business te maken heeft. Vraag aan deze persoon om zich op te stellen als klant of prospect. Op die manier krijg je nieuwe inzichten en wordt je website stilaan helder en gestructureerd.

Veel succes!

Petra Meeus

Billycom, is gespecialiseerd in copywriting en helpt firma’s in opstart, groei en transitie om hun communicatie op punt te stellen, in kaart te brengen of strategisch te boosten. 

 >> START TO WORK WITH BILLYCOM

Start to work with Billycom