Billy Blog 4.0 | Zelf jouw website schrijven?

Jouw business helder en professioneel neerschrijven in nieuwe webteksten? Zelf een website schrijven die interessant is voor jouw prospects én voor Google? Start met een goede voorbereiding en deze 10 tips van ervaren copywriters.

>> Eerste hulp bij het schrijven van nieuwe webteksten. START >>

1 | Licht uit, spot aan!

Snel teksten schrijven tussen twee afspraken door? Moeilijk. Schrijven vraagt focus en tijd! Reserveer blokken van minimum 2 à 3 uur in je agenda en installeer je op een rustige plaats. Geen telefoon, geen mail, geen afleiding. Ben je er klaar voor?

2 | Start met een structuur

Een overzichtelijke website heeft gemiddeld 6 ‘tabs’ in de navigatiebalk, de homepage niet meegerekend. De eerste oefening is om deze 6 hoofdthema’s vast te leggen. Bijvoorbeeld: About us, Expertises (producten/diensten), Team, Referenties (realisaties), Blog (nieuws) en Contact.

3 | Voor wie schrijf je?

Werk je voor een B2C of een B2B publiek? Schrijf je voor de CEO of de secretaresse van de CEO? Hoe beter je je klanten kan omschrijven, hoe gerichter je kan schrijven. Breng jouw doelpubliek in kaart en richt de webteksten aan hen zodat ze zich begrepen en aangesproken voelen.

4 | Google zoekwoorden

De volgende stap is om te onderzoeken welke zoektermen jouw klanten ingeven in Google. Er zijn gespecialiseerde tools om zoekwoordenanalyses uit te voeren, maar onderaan pagina 1 van Google vind je ook ‘zoekopdrachten gerelateerd aan uw zoekterm’. Check it out!

 

5 | Schrijf pagina per pagina

Structuur, doelgroepen en zoekwoorden klaar? Driedubbel check! Dan is het tijd om jouw maagdelijk wit Word document te vullen met de eerste zinnen. Een gouden tip: start niet met de homepage, maar wel met 1 expertise (bijvoorbeeld interieuradvies) en focus op dit thema.

6 | Opbouw van een webpagina

Om jouw lezers alert te houden, vermijd je best lange doorlopende teksten. Deel je pagina op in paragrafen, bedenk sprekende tussentitels, maak een opsomming (bijvoorbeeld: waarom mag je ons bellen voor interieuradvies?) en verwerk de zoekwoorden op strategische plaatsen in de tekst.

7 | Tone of voice

Een zakelijke, een inspirerende, een wervende, een informatieve of een technische schrijfstijl? Voor een creatieve onderneming kan je schrijven met ‘een espuma van spirit’, maar voor een zakelijk of technisch bedrijf houd je de tekst best zo neutraal mogelijk. Opgelet met specifiek vakjargon en schrijffouten.

8 | Call to action

Maak je pagina’s niet te kort zodat je het nodige vertrouwen kan opbouwen bij de lezer om door te klikken naar de contactpagina. Schrijf onderaan elke pagina een duidelijke ‘call to action’ en nodig je lezers vriendelijk uit om verder te klikken.

Voorbeeld: Wenst u meer informatie? Contacteer ons gerust! >>

9 | Writers block?

Dat is heel normaal! Zelfs bij de meest ervaren copywriters gebeurt het dat ze even ‘vast’ zitten in het schrijfproces. Maak een korte wandeling of keer terug naar de research-fase en exploreer Google op zoek naar inspiratie. Het is vanzelfsprekend dat copy-paste van teksten 'not done' is.

10 | Just do it!

Een website wordt niet geschreven van A tot Z, met andere woorden van homepage tot contact. Bouw de webteksten pagina per pagina op. Start met de expertises of producten, schrijf daarna de teampagina, de about us en eindig met een korte en krachtige pitch voor je homepage.

EXTRA TIP: Voor publicatie laat je je teksten best nalezen door een collega, een vriendin of een prospect. Is alles duidelijk voor hen? GO FOR IT!

Succes!

Heb je vragen of zoek je hulp bij het schrijven van nieuwe webteksten? Welkom bij Billycom, 3 online tekstschrijvers uit Leuven die met expertise en goesting vandaag jouw website teksten van morgen schrijven!

BEKIJK HIER ENKELE REFERENTIES >>
CONTACTEER BILLYCOM >>

Start to work with Billycom