You’ve got mail. E-mailmarketing voor legal professionals

Link jij nieuwsbrieven nog altijd met een volle mailbox die maar niet leeggeraakt? In werkelijkheid is het omgekeerde waar. E-mailmarketing blijkt een effectieve tool om je bedrijf op de kaart te zetten. Legal copywriter Lara vertrekt vanuit drie misvattingen rond e-mailmarketing voor legal professionals en legt uit hoe je er concreet mee omgaat.

“E-mailmarketing bezorgt me geen nieuwe dossiers.”

Misschien wel het grootste misverstand. Met een goede nieuwsbrief bereik je zowel vaste als nieuwe klanten, die je op hun beurt contacteren voor een dossier. Een must-do om te scoren met e-mailmarketing? Inzetten op segmentatie van je contacten!

Via segmentatie deel je je adressenlijst op in groepen met gemeenschappelijke kenmerken. Denk: sector, locatie, particulier of onderneming, grootte … Voor jouw advocatenkantoor zijn de branches waarin je cliënten werken een uitstekend vertrekpunt. Gaat het om een bouwbedrijf met veel arbeiders? Dan zijn de nieuwe cao’s van het paritair comité 200 voor bedienden niet zo relevant. Maar met topics zoals bouwovertredingen en aanneming heb je wellicht meteen hun aandacht. Stuur je hen hierover nieuwsbrieven, dan klikken ze deze gegarandeerd open. Kortom, met segmentatie kan je gerichtere mails uitsturen met relevante content. Een win-win! 

Your next step | Get to know your audience first. Denk na over de types cliënten die je vandaag bijstaat en verdeel ze in aparte mailinglijsten. Publiceer nadien relevante content voor deze doelgroep. Check!

“Nieuwsbrieven zijn tijdrovend en worden amper gelezen.”

Objection! In dit digitale tijdperk worden veel e-mails on the go gelezen. Tijdens het wachten op de trein, tussen twee meetings, ’s ochtends tijdens het ontbijt … Herkenbaar voor jou? Dat geldt ook voor je cliënten!

Stap is één is dus vanzelfsprekend: zorg ervoor dat je nieuwsbrief compatibel is met een mobiel apparaat. Met platformen zoals Mailchimp, Flexmail, of Laposta is een nieuwsbrief maken niet alleen makkelijk, maar ben je ook zeker dat je mail vlot leesbaar is op een smartphone. Eens je mail volledig goed zit, creëer je een eigen design of huisstijl via het platform. Dit ontwerp kan je nadien eenvoudig hergebruiken en is vaak compatibel met elke telefoon. Bovendien krijg je er een heleboel statistieken en cijfers bovenop. Zo kan je het leespercentage van je nieuwsbrieven nagaan en ontdekken hoeveel cliënten er doorklikken naar je website. Een must voor iedere legal professional, toch?

Your next step | Ga op zoek naar een e-mailplatform dat bij je past. Het bekendste is Mailchimp, maar ook Europese varianten zoals Flexmail of Laposta werken prima.

“Door de privacywetgeving kan ik geen nieuwsbrieven meer versturen.”

Dit klopt niet, gelukkig! De GDPR legt je weliswaar strikte regels op, maar dit betekent niet dat je geen nieuwsbrieven meer kan uitsturen. Wanneer je de privacyrichtlijnen correct naleeft, kan iedere legal professional aan e-mailmarketing doen.

De basisregel is dat je enkel commerciële e-mails en nieuwsbrieven mag versturen als de ontvangers daar expliciet toestemming voor geven. Dat kan bijvoorbeeld door het aanklikken van een aankruisvakje op je website. Stuur je e-mails naar actuele klanten met wie je een contractuele relatie hebt? Dan hoef je niet noodzakelijk om hun toestemming te vragen. In dat geval heb je een gerechtvaardigd belang om hen te informeren. Vergeet niet om onderaan je nieuwsbrief de optie tot uitschrijven te voorzien. Dit wordt meestal standaard opgenomen in het ontwerp van ieder mailplatform. Zo zie je dat e-mailmarketing en privacy wel degelijk hand in hand gaan.

Your next step | Actualiseer je maildatabase. Je eigen contacten zijn goud waard! Vervolledig ook hun gegevens, inclusief herkomst van deze data. Zo blijf je op ieder moment GDPR-compliant.

Je doelgroep informeren en activeren met e-mailmarketing? Billycom kent de juridische sector als geen ander. Start met een verkennend gesprek!

Get to know legal copywriter Lara.

Lara behaalde een diploma in de toegepaste taalkunde én in de rechten. De ideale match voor een legal copywriter. Na twee jaar in de advocatuur, hing ze de toga aan de kapstok en startte ze als legal copywriter bij Billycom. Goedlachs, spontaan en serieus wanneer het moet.



You’ve got mail. E-mailmarketing voor legal professionals

Copywriter of ChatGPT? We doen de test!

ChatGPT is ‘the talk of the town’. Deze charmante chatbot tovert in enkele seconden een perfecte tekst uit zijn open AI-hoed. Hebben wij binnenkort nog een job als copywriter? Founder Petra doet de ChatGPT-test.

Lees meer

Billy solliciteert. Haal versterking in huis met een marketingconsultant.

Een ervaren marketingconsulant nodig voor copywriting, contentstrategie, employer branding en socialmediamarketing? Billy solliciteert!

Lees meer

Vijf videoprojecten die scoorden met employer branding

Inzetten op employer branding doe je met video. En dat hebben deze klanten van Billycom helemaal begrepen! Video-editor Tim geeft je een selectie uit onze topcases.

Lees meer

In toga op TikTok? Think again. Met deze 4 contentmarketingtrends scoor je als advocatenkantoor

Hoe bouw je als advocatenkantoor een professioneel én persoonlijk online imago op? Legal copywriter Ellen geeft je 4 tips om als legal professional te scoren met content.

Lees meer

Billy goes BAM: 8 marketingtrends voor 2023

Marketing evolueert razendsnel. Billycom volgt de tendensen in het marketinglandschap op de voet en is steeds op zoek naar de nieuwste inzichten. Geen betere plaats om bij te leren, dan op het BAM Marketing Congress!

Lees meer

Billy Babbel 22.0 | Ondernemen is high energy!

Bloovi, dé nieuwswebsite voor de digitale sector, nodigde Petra uit voor een interview. Het werd een boeiende babbel over business, investeringen, dromen, high heels en high energy ... Lees even mee!

Lees meer

Billy Babbel 21.0 | Billy met Bloovi in Dubai

Met 100 Belgische ondernemers naar de wereldtentoonstelling in Dubai? Count me in! Expo Dubai 2020, Burj Khalifa, jeepsafari in de woestijn, friet met stoofvlees, ... Een undercover verslag van Billy voor Bloovi.

Lees meer

Billy Blog 23.0 | Employer branding: 6 inspirerende tips

Er prijken tal van vacatures op je website, maar de verwachte reacties blijven uit? Met sterke employer branding zet je jouw werkgeversmerk kracht bij! In een artikel voor Bossy Magazine deelt Petra enkele praktische tips.

Lees meer

Billy Babbel 20.0 | Time to shine

Exclusief: Petra heeft voor Billycom al meer dan 500 ondernemers geïnterviewd, maar deze keer beantwoordt ze zelf de vragen voor Bossy Magazine. In het nieuwste Time Issue benadrukt onze Billy-boss waarom het precies nu 'time to shine' is als onderneemster.

Lees meer

Billy Blog 22.0 | 4 voorbeelden van sterke personal branding

Als ondernemer ben je achter de schermen in de weer om je business te doen groeien. Maar af en toe uit de schaduw treden, is minstens even belangrijk. Wij zetten 4 zaakvoerders stevig in de markt met ijzersterke copy.

Lees meer

Billy Babbel 19.0 | Een dag in het leven van Anouk

Leads bellen, offertes opstellen, opdrachten inplannen, facturen uitsturen … Projectmanager Anouk combineert een boeiende job met een schattige peuter én een Duitse herder. Een exclusieve kijk in haar werkdag!

Lees meer

Billy Babbel 18.0 | In bad met Billy ...

We zitten allemaal in hetzelfde bad. Een veel te lauw bad, gevuld met veel te kleine coronabubbels. We lopen (of wandelen!) deze race samen, zonder dat de finish in zicht is. Het lukt wel, meestal toch ...

Lees meer

Billy Blog 21.0 | Ontdek de Billy-studio

De Billy-studio in Heverlee knettert en knispert. Cosy corners, professioneel bureaumateriaal, handige flipchart, hippe planten, high-end smart-tv ... Alles om je videoverhaal stevig vorm te geven. Take a look!

Lees meer

Billy Babbel 17.0 | Een dag in het leven van Ellen

Eerlijk toegegeven, een werkdag in volle lockdown valt niet te vergelijken met wat we in normale tijden gewend zijn. Maar Billy Ellen bewijst dat ze ook in een kleine wereld inspiratie en ritme vindt. Crisis brengt creativiteit! Volg hier haar werkdag in coronatijden.

Lees meer

Billy Babbel 16.0 | Corona confessions

Verplicht telewerken tijdens de lockdown? De Billy’s organiseerden zich voorbeeldig virtueel. Maar achter de schermen ging het er soms helemaal anders aan toe ... Enkele corona confessions van het Billy-team!

Lees meer

Billy Blog 20.0 | Van codes naar content: 4 straffe IT-projecten uit Billycoms contentstudio

Jouw bedrijf bruist van expertise en is 100% mee met de digitale golf! Maar spreekt je doelpubliek dezelfde (digi)taal? Door helder te communiceren, bereik je niet alleen meer klanten, maar blijft je boodschap ook beter hangen. Enkele voorbeelden à la Billycom? Die vind je hier!

Lees meer

Billy Blog 19.0 | Creatieve schrijfprojecten in coronatijden

Creative copywriting vanuit onze home office? Tijdens de coronaperiode schreef Billycom tal van blogs, e-books, flyers en socialmediaposts. Check it out!

Lees meer

Billy Blog 18.0 | Wat is employer branding?

In de war for talent is het als bedrijf niet evident om het juiste profiel aan te trekken én te behouden. Straf talent strikken? Je bedrijfsidentiteit boosten? Employer branding versterkt je positie als werkgever, zowel binnen je team als in de zoektocht naar nieuwe kandidaten. Get started!

Lees meer

Billy Blog 17.0 | 5 tips om talent aan te trekken

De juiste sollicitanten die spontaan bij jou aankloppen? Geschikte profielen die zich helemaal herkennen in je merk en bedrijfscultuur? Dat kan ... als je employer branding op punt staat. Met deze 5 tips trek jij moeiteloos de juiste talenten aan.

Lees meer

Billy Babbel 15.0 | Passion driven of process driven?

Wat hebben verjaardagskaarsjes, een nietjesmachine, timetracking, mutsen en Ibiza met elkaar gemeen? Het pittige relaas van 5 jaar Billycom.

Lees meer

Billy Blog 16.0 | Copywriting in coronatijden

SEO copywriting vanuit onze home office? Bring it on! Tijdens de coronaperiode realiseerde Billycom verfrissende webcopy voor diverse klanten en sectoren. Start!

Lees meer

Billy Babbel 14.0 | Online teambuilding deluxe!

Online is the new normal. We zoomen alsof we nooit iets anders gedaan hebben. We slacken de hele dag door om elkaar op de hoogte te houden. We bellen, mailen, schrijven én netwerken vanuit onze home offices. Hard work? YES! Hard play? NO! En dus haalde ik alles uit de virtuele kast voor onze allereerste online teambuilding deluxe.

Lees meer

Billy Babbel 13.0 | Een dag in het leven van Tim

There’s a new kid in town! We waren dan ook erg nieuwsgierig naar de gewoonten en gebruiken van onze nieuwe Billy Tim. Draagt hij pantoffels op kantoor? Drinkt hij Fristi tijdens de lunch? Neemt hij de krant mee naar de wc? Hij gaf ons alvast een sneak peek van een doorsnee dag bij Billycom.

Lees meer

Billy Blog 15.0 | Business op blote voeten

Communiceren tijdens quarantaine? Niet evident, maar een must! Petra gunt je een blik achter de schermen van haar home office en vertelt je precies hoe je als bedrijf on top of things blijft gedurende de coronacrisis.

Lees meer

Billy Blog 14.0 | Positief plan in coronatijden

Alhoewel onze pennen virusvrij zijn, heeft het coronavirus ook z'n effect op de business van Billycom. De gaten in onze agenda creatief invullen met eigen copy? Yep, zo zijn we dan! Hoe cool zou het zijn als we nu onze wilde droom najagen en een magazine in elkaar boksen? Zo gezegd, zo gedaan!

Lees meer

Billy Babbel 12.0 | Stagiaire Hilke aan Billy-boord

Ze kwam, ze schreef en ze overwon! Onze stagiaire Hilke Van Nuffelen heeft enkele weken meegedraaid in het Billy-team en maakte indruk met haar schrijftalent. Ook tijdens de coronacrisis bleef ze veilig en virusvrij om ons te ondersteunen. Lees hier haar 'stageverslag'.

Lees meer

Billy Babbel 11.0 | De favoriete lectuur van de Billy's

Als copywriters zijn wij trouwe lezers en kunnen wij ons volledig verliezen in een goed boek. Maar daar blijft het niet bij. Ontdek hier onze guilty reading pleasure.

Lees meer

Billy Blog 13.0 | Een zeemzoete liefdesbrief schrijven doe je zo

Niets zo romantisch als een liefdesbrief schrijven. Heerlijk old school! Krijg je de vlinders maar moeilijk op papier gevat? Voor één keer geeft Billycom geen professionele, maar relationele schrijftips.

Lees meer

Billy Babbel 10.0 | Mindful business

Ik ben een meesterplanner. Ik eet to-dolijstjes voor ontbijt, lunch en diner. Het is zaterdagochtend en mijn meesterbrein heeft een plannetje ...

Lees meer

Billy Blog 12.0 | Een zondagochtend bij Billycom

Ondernemers Myriam Laporte en Walter Vanhese sloegen de handen in elkaar, scanden hun netwerk en organiseerden Business Builders for Beauty, Wellness & Hair op zondag 17 november. Een workshop die beautyexperts een duwtje in de rug geeft. Of Billycom copytips wou delen? Natuurlijk!

Lees meer

Billy Blog 11.0 | Billycom schrijft vacatures met impact

Als bedrijf is het niet eenvoudig om nieuwe collega's aan te werven. Hoe kan je mensen overtuigen dat jouw onderneming dé geschikte werkplek is? Door je storytelling door te trekken in je vacature!

Lees meer

Billy Babbel 9.0 | Het verhaal achter onze nieuwe branding

Dinsdag 1 oktober 2019 om 9 uur. Met een gezonde dosis spanning drukten we op de publiceerknop. De nieuwe Billy-branding wordt de wijde wereld ingestuurd. Billycom 2.0 is ready for take-off!

Lees meer

Billy Babbel 8.0 | Wat hebben een jurist en een copywriter gemeenschappelijk?

Ongepland, een tikkeltje tricky, en behoorlijk wat zin voor avontuur: na bijna acht jaar met mijn neus in de wetboeken koos ik voor een job als copywriter. Spannend? Absoluut! Met een waterdicht gameplan en mijn ogen op de horizon kruiste mijn pad dat van Billycom.

Lees meer

Billy Blog 10.0 | 4 eenvoudige tips voor meer leads

Meer leads generen? Je hoeft er geen technische kunsten voor uit te halen! Met deze vier eenvoudige teksttips tover je je websiteleads in no time om naar conversies.

Lees meer

Billy Babbel 7.0 | Billy’s out of office

Een teambuilding met de Billy’s, dat is veel girl power, een flinke dosis creativiteit, een streepje glamour & glitter en een badass attitude. Lees even mee…

Lees meer

Billy Blog 9.0 | Juf Billy in actie

Of we een 4-delige lessenreeks wilden geven over copywriting en content marketing voor een selecte groep UNIZO ondernemers? We waren meteen enthousiast en goten onze expertise in een strak lesprogramma.

Lees meer

Billy Babbel 6.0 | Ben ik verslaafd?

Is een verslaving een verslaving wanneer je er handig gebruik van maakt op je job? No worries! Ik verstop géén gin in mijn bureaulade bij Billycom. (Al ben ik stiekem benieuwd welke schrijfsels dat zou opleveren.)

Lees meer

Billy Babbel 5.0 | Learnings na 2 maanden bij Billycom

Mijn eerste 2 maanden als Billy kort samengevat? Veel koffie, blogs over fluweel behangpapier, nieuwsbrieven over basketbal en enkele belangrijke Billy-lessen...

Lees meer

So Billy 1.0 | Onze zeemzoete nieuwjaarsbrief

We wensen jou een jaar waarin je onderneming bloeit als nooit tevoren, waarin je fris en fruitig opstaat bij elk ochtendgloren. Een jaar waarin je niet enkel aan jouw conditie werkt, maar ook de positie van jouw bedrijf versterkt.

Lees meer

Billy Blog 8.0 | Zin in een WAT-relatie?

Om met Billycom te werken, hoef je (gelukkig) niet links of rechts te swipen voor een ideale match. Een WAT-relatie staat voor Working Apart Together, omdat het fijn is om met jou als vaste klant te werken. Our secret 'date' starts here...

Lees meer

Billy Blog 7.0 | Anonieme ondernemers

Wil jij als ondernemer niet langer anoniem blijven? Lees hier echte cases van echte klanten.

Lees meer

Billy Blog 6.0 │ Zuurstof in de zomer

Na een jaar van rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan is het tijd om nieuwe zuurstof te tanken.

Lees meer

Billy Blog 5.0 | Meer klanten door sterke teksten

Wil jij als ondernemer meer kliks, likes, shares en leads binnenhalen? 3 gouden tips om je nieuwe en trouwe klanten nieuwsgierig te maken…

Lees meer

Billy Babbel 4.0 | Mijn eerste Billy jaar en zoveel gekke plannen en stiekeme dromen later...

Welke checks heb jij het afgelopen jaar afgevinkt op jouw bucketlist?

Lees meer

Billy Babbel 3.0 | Mijn eerste keer...

En ie-de-reen verklaarde me een beetje gek...

Lees meer

Billy Babbel 2.0 | Later als ik groot ben…

Je bent nooit te oud om grote meisjesdromen te realiseren...

Lees meer

Billy Babbel 1.0 | Burgertrutje

Die dag was ik in de Colruyt en gebeurde er dit...

Lees meer

Billy Blog 4.0 | Zelf jouw website schrijven?

Zelf een website schrijven die interessant is voor jouw prospects én voor Google? Start met een goede voorbereiding en deze 10 tips van ervaren copywriters.

Lees meer

Billy Blog 3.0 | De web-reflex

Googelen is voor 95% van de mensen een tweede natuur geworden. Dat is de realiteit. Daarom is het noodzakelijk om je aanwezigheid op het ‘world wide web’ te verzorgen. Hoe zit het met jouw web-reflex?

Lees meer

Billy Blog 2.0 | Blue in business

Hoe vind je als startende ondernemer nieuwe klanten? Billycom testte verschillende formules uit van recepties tot ontbijtsessies, van Voka tot Sofia, van BNI tot het Officenter. In januari scoorde Billycom net geen 100 naamkaartjes. Mooi, maar hoeveel leads heeft dit concreet opgebracht?

Lees meer

Billy Blog 1.0 | Welkom!

Mijn website is een maand online, dus hoog tijd voor de volgende stap: de lancering van mijn Billy Blog. Ik schrijf graag, vooral in mijn hoofd. Aangezien de iBrain nog niet ontwikkeld is, schrijf ik mijn hersenspinsels hier neer om ze te delen met mijn Billy Fans.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x